Wat gebeurt er als je uit je dagelijkse werkelijkheid in een totaal andere wereld wordt gezet? Wat als de verveling toeslaat tijdens een reis of vakantie? Als je liever in bed blijft dan naar de door de reisgids aanbevolen monumenten te gaan kijken? Kun je leren genieten? Kun je leren om beter naar een landschap te kijken?
De Botton probeert in De kunst van het reizen aan de hand van eigen reiservaringen en die van beroemde schrijvers te analyseren wat de zin en betekenis van reizen kan zijn. Aan de hand van vijf hoofdthema’s (vertrek, motieven, landschap, kunst en terugkeer) komt hij tot allerlei conclusies die meestal nogal filosofisch van snit zijn, zoals:
Reizen kan je bewust maken van allerlei details en essenties die je normaal niet zou opvangen of doorgronden en kunst kan bij dat proces helpen. Reizen moet prikkelend zijn, anders zal het niet leiden tot de inzichten die verandering van omgeving normaal in een mens kunnen losmaken. De rust en weidsheid van de natuur kunnen een heel aardig en gezond tegenwicht vormen voor het dagelijkse hectische bestaan. En ten slotte geeft De Botton aan dat je op reis toch ook altijd jezelf meeneemt en dat het gras aan de overkant waarschijnlijk altijd groener zal blijven.
Het boek is geïllustreerd met beroemde schilderijen die iets met het thema te maken hebben en foto’s gemaakt door de schrijver zelf (alle in zwart-wit).
Aanvullende info
- Dwarsligger #xxx
- Oorspronkelijke titel: The art of travel
- Vertaling: Jelle Noorman
- Bevat illustraties
Recensies uit de media
- Goodreads.com: ‘In dit fraaie filosofische werk behandelt Alain de Botton de vraag waarom mensen reizen. Met als antwoord dit boek, dat het midden houdt tussen een autobiografie en een essaybundel. Vol historische weetjes, filosofieën en kunstwerken.’
Over de auteur
Alain de Botton (Zwitserland, 1969) is schrijver en filosoof. Hij werd geboren in Zwitserland, maar woont sinds zijn achtste in Engeland. Zijn theorieën handelen vaak over typisch Westerse sociaal-economische verschijnselen, zoals bijv. statusangst, maar tegelijkertijd houdt hij zich ook bezig met algemenere thema’s als de liefde. De Botton drukt zich vaak uit op een manier die dichtbij ‘de gewone man’ staat en doorspekt zijn werk met relativerende humor, wat hem in West-Europa tot een populaire filosoof en schrijver heeft gemaakt.
Reviews
Er zijn nog geen reviews.